RSS

به وبلاگ شیرینی پزی من خوش اومدید. امیدوارم بتونیم چیزهای زیادی از هم یاد بگیریم.نظر یادتون نره

image hosted by free picture hosting at www.iranxm.com

کیک کشمشی







خیلی وقت بود دلم میخواست یه چیزی با کشمش درست کنم ..این شد که تصمیم گرفتم بگردم دنبال یه دستور جدید .. تا این دستور رو پیدا کردم ... البته چون بعضی چیزاش رو نداشتم .. مجبور شدم طبق معمول دستور رو دستکاری کنم. .. که البته جواب داد ... درست کردنش کاری نداره .. و سریع انجام میشه .. من توی قالب های مافین درست کردم ... شما میتونید توی هر قالب دیگه درست کنید . فقط یادتون باشه هر چی قالبتون بزرگتر بشه میزان پخت بیشتر میشه...



مواد لازم :

آرد ........................ 3 پیمانه
تخم مرغ .................. 3 عدد
دارچین ......................... 1 ق چ خ
جوزهندی .................. کمی (من نصف یک جوز رو استفاده کردم)
میخک ..................... کمی
شکر قهوه ای ........................ 2 پیمانه
کره ....................... 125 گرم
کشمش .................... 2 پیمانه ( من فقط 1 پیمانه استفاده کردم)
آب ........................ 2/1 1 پیمانه
جوش شیرین ........................ 1 ق چ خ
نمک .................... 2/1 ق چ خ
خامه و شیر .................. از هم کدام 2/1 پیمانه










طرز تهیه :

01. خب طبق معمول فر رو با درجه 175 یا 180 درجه روشن کنید.
02. توی یک قابلمه کوچیک یا شیرجوش کشمش ها رو برزید .. یک و نیم پیمانه اب رو هم اضافه کنید. روی حرارت کم بذارید .. تا جوش بخوره .. حدودا 3 4 دقیقه .
03. ده قاشق غذاخوری از اب کشمش ها رو کنار بذارید . کشمش ها رو هم توی سبد بریزید تا ابشون گرفته بشه.
04. کره رو که از قبل توی دمای اتاق گذاشته بودید با شکر ها خوب هم بزنید .
05. تخم مرغ ها رو توی ظرف دیگه ای بشکنید .. و کمی با هم زن بزنید . حدودا 10 15 ثانیه . حالا شیر ، خامه ، آب کشمش ها و جوش شیرین رو بهش اضافه کنید و کمی هم بزنید تا مواد با هم مخلوط بشن.
06. توی یک ظرف دیگه آرد، دارچین،جوزهندی ، میخک و نمک رو با هم مخلوط کنید .
07. مخلوط تخم مرغ ها رو به کره و شکر اضافه کنید . کمی با همزن بزنید .
08 . مخلوط آرد ها رو به مایع اضافه کنید . چون مایع خیلی شل و ابکی هستش وقتی ارد رو اضافه میکنید ، ارد ها گوله گوله میشه ..صبور باشید و با لیسک و کمک گرفتن از دیوارۀ کاسه تون گوله ها رو باز کنید. 3 4 دقیقه بیشتر طول نمیکشه .
09 . در آخر کشمش ها رو اضافه کنید. کمی دیگه هم بزنید .
10 . با قاشق مایع رو توی قالب های مافین بریزید . و برای 25 دقیقه توی فر قرار بدید .
11 . در اخر هم با پودر قند یا هر نوع کرم یا فراستینگ که خواستید روشو تزیین کنید.










نکته ها و تجربه ها  :

01 . خب لازمه که بدونید توی دستور اصلی کره نبود و Shortening
استفاده شده بود . به میزان نصف پیمانه. اگر دسترسی دارید از اون استفاده کنید . توی بازارهای خارج با مارک تجاری کریسکو موجوده. اگر مثل من در ایران هستید (متاسفانه) می تونید از کره حیوانی استفاده کنید.
02 . توی دستور اصلی خامه و شیر نبود .. 1 پیمانه Buttermilk
استفاده شده بود . که خب اونم توی ایران نیست . و من بجای باترمیلک از مخلوط خامه و شیر استفاده کردم.
03 . توی دستور اصلی فقط از جوش شیرین استفاده شده بود .. اما من برای احتیاط 2/1 1 قاشق چایخوری بیکینگ پودر هم استفاده کردم . اگر خواستید بیکینگ پودر استفاده کنید اون رو باید به ارد اضافه کنید . دفعه بعد من کلا جوش شیرین رو حذف میکنم. چون به معده من نمی سازه . اگر شما هم خواستید جوش شیرین رو حذف کنید . بجاش باید 3 قاشق چایخوری بیکینگ پودر استفاده کنید.
04 . من فقط از گل های وسط میخک ( اون گردالی ها) استفاده کردم . و کلا 4 یا 5 تا از اون ها رو با لبه کارد خرد کردم و توی ارد ها ریختم. شما اگر خواستید بیشتر بریزید . جوز هندی رو هم که میدونید باید رنده ریز کنید.
05 . اگر توی قالب بزرگ ریختید زمان پخت شما حدود 35 تا 40 دقیقه میشه.
06 . اندر حکایت شکر قهوه ای باید بگم که بهتره تغییرش ندید .. چون این نوع شکر یک طعم و بوی خاصی به کیک یا شیرینی شما میده . و این نوع شکر رو میتونید از مغازه هایی که لوازم قنادی دارند تهیه کنید . اما اگر خواستید با شکر سفید جایگزین کنید باید مقدارش رو کمتر کنید .. چون شکر سفید شیرین تره  .
07 . اگر شکر قهوه ای دارید و الان مثل سنگ سفت شده .. مشکلی نیست . تقریبا میزانی که میخوایید استفاده کنید رو توی یک کاسه بریزید و یک دستمال پارچه ای رو با اب جوش خیس کنید و روی کاسه بذارید . شکر رطوبت رو جذب میکنه و دوباره نرم میشه. کلا بهتره این شکر رو توی یک ظرف در بسته نگهداری کنید. جوری که بهش هوا نرسه.









چیز دیگه ای یادم نمیاد. ... اگر سوالی بود در خدمتم.
نوش جون

.
.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 comments:

هانی شف said...

مثل همیشه عالی و بی نظیر....فقط امیدوارم برادران و خواهران مسلمان سفت و سخت نیان و به شما هم گیر بدن و مثه من اعصابتون رو بهم بریزن:(((((

من به زودی این دستور رو امتحان می کنم..خیلی ممنون

Benyamin said...

هانی جان کدوم برادران و خواهران؟ :دی
من از این قضایا بی خبرم ...

هانی شف said...

راستش من توی وبلاگم یه مربای شمالی به اسم "خمس انگور" khamas گذاشته بودم که توش انگور رو باید حرارت می دادیم....واااااااااااااااااااای اگه بدونی چه داد و قالی راه انداختن...که این حرامه و نجسه و تو مگه نمی دونی انگور بجوشه ال میشه و بل میشه و ........ :(((((((((

از مسلمونی فقط همینو یاد گرفتن دیگه بنیامین جان...خیلی از کامنتهاش هست زیر همون پست و خیلی ها که دیگه خیلی ناجور بود پاک کردم....واسه همین گفتم حالا به شما حمله نکنن..به دل نگیرین یه وقت :)

Benyamin said...

ای بابا هانی جان از این ادم های بیخود توی جامعه ما زیاد پیدا میشه ... یه گوشت باید در باشه یکی دیگه دروازه ... اینها فهم این رو ندارن که ببینن شما داری بی هیچ توقعی تجربه ها و هنرت رو در اختیارشون می ذاری.. اینا فکر میکنن خدا و دین پشت قباله شونه .. بی خیال

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...