RSS

به وبلاگ شیرینی پزی من خوش اومدید. امیدوارم بتونیم چیزهای زیادی از هم یاد بگیریم.نظر یادتون نره

image hosted by free picture hosting at www.iranxm.com

خاتون پنجره ای








خاتون پنجره یا همون نون پنجره ای

به شخصه این شیرینی رو خیلی خاطره انگیز میدونم ... خیلی از ماها مامان یا مادربزرگی داشتیم که این شیرینی رو درست میکرده ... اما برای من درست کردن این شیرینی یک دردسر بود ... چون یا قالبش خوب نبود ... یا خمیرش سفت بود .. یا شل بود .. خمیر توی مایع میموند .. خلاصه همیشه یه دردیش بود .. اخر سر هم کلی از خمیر خراب میشد .. !!! به هر حال من این دستور رو که حاصل دستکاری های اینجانب میباشد براتون میزارم . نتیجه عالیه .. و اصلا مشکلی نخواهید داشت... دیشب که درست کردم (برای دومین بار بود که این دستور رو امتحان میکردم) حتی یکیش هم خراب نشد ... و قطره ی اخر خمیر رو هم استفاده کردم . اوکی بریم سراغ مواد لازم ...!


مواد لازم :

نشاسته گل (نشاسته گندم) ................. ¾ لیوان
تخم مرغ ...................... 5 عدد
گلاب ......................... 5 قاشق غذاخوری
آرد ....................... ¾ لیوان
هل ....................... ¼ قاشق چایخوری









طرز تهیه:
01 . نشاسته رو کمی خرد میکنید . مثلا با گوشت کوب !! البته لازم نیستااا ولی من فکر میکنم اینطوری بهتره ..! سریع تر با گلاب خمیر میشه !!
02 . 5 قاشق گلاب رو بهش اضافه میکنید . و هم میزنید تا خمیر بشه ..
03 . تخم مرغ ها رو دونه دونه اضافه میکنید . و هر کدوم رو که اضافه کردید با همزن دستی هم میزنید ..که خوب مخلوط بشه..
04 . بعد از تخم مرغ اول هل رو هم اضافه کنید .
05 . بعد از اینکه تخم مرغ ها رو کامل اضافه کردید و مخلوط کردید .. ارد رو در 3 نوبت اضافه کنید . و با همون همزن دستی هم بزنید .
06 . توی یک قابلمه ی نسبتا کوچیک به اندازه ای روغن بریزید که روغن تا روی قالب نون پنجره ای بیاد .
و اجازه بدید تا روغن و قالب کاملا داغ بشن .
07 . قالب رو توی خمیر میزنید و بعد توی روغن ... یک تیکه پارچه هم بزارید کنار دستتون که وقتی قالب رو از روغن در میارید قالب رو پارچه بزنید و روغن قالب رو بگیرید .
08 . روی دو طرف نون پنجره ای ها پودر قند بریزید و حالش رو ببرید .









نکته ها و تجربه ها :
01 . اول از همه اینکه مواد رو به همین اندازه مصرف کنید .. مقدار ارد خیلی مهمه . ! اگر کم باشه خمیر شل میشه .. و نون پنجره ای ها خیلی خیلی نازک میشن . و معمولا هم میسوزن .. !
اگر ارد زیاد تر باشه خمیر سفت و سنگین میشه و به همراه قالب بالا نمیاد ..و توی ظرف خمیر میبنده و میمونه ..!!
02 . لازم نیست که بگم قالب رو که توی خمیر میزنید.. خمیر نباید تا روی قالب بیاد .. !!!
03 . می تونید به خمیر هل اضافه کنید . می تونید زعفرون دم کرده اضافه کنید . (البته نه خیلی زیاد که خمیرتون شل بشه) ..می تونید رنگ خوراکی اضافه کنید .. ! خلاصه هر جور جیگیلی بازی که خودتون میدونید .
04 . حواستون باشه که فقط دو دقیقه ی اول کار شعله رو زیاد کنید .. بعد از اون شعله رو روی متوسط بزارید . اگر خیلی داغ باشه .. خمیر توی روغن پف میکنه و بی ریخت میشه .!!! اگر سرد باشه از قالب جدا نمیشه . پس حواستون به دمای قالب و روغن باشه .!
05 . تا حالا نون پنجره ای رو با شکلات آب کرده خوردید ؟ خیلی باحال میشه حتما امتحان کنید .







اوکی چیز دیگه ای یادم نمیاد ... اگر سوالی بود توی قسمت کامنت ها بنویسید .. من جواب رو به پست اضافه میکنم. اگر درست کردید و خوب شد ما رو دعا کنید..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 comments:

شادی said...

به به. خیلی عالی شده. ممنون. توضیحاتت هم با جزییات و عالیه.حالا یه سوال: شما تبادل لینک می کنی یا نه؟؟؟؟ البته نکنی هم من لینکت رو می ذارم تو وبلاگم با اجازه!

لیلا . ع said...

خیلی جالبه دنبال این دستور بودم شانسی اینجا پیدا کردم
ممنون از شما
شاد باشید

Anonymous said...

بسیار عالی ... یادمه چند سال پیش خیلی از این شیرینی ها درست می کردم ولی متاسفانه دستور اصلیش رو گم کرده بودم ...حتما باید درستش کنم

Anonymous said...

سلام. ممنون بابت دستور نون پنجره ای .امروز تصمیم گرفتم که این شیرینی رو درست کنم تا 20 تای اول خوب پیش رفت اما هر کاری کردم دیگه مواد به قالب نچسبید که نچسبید.این مشکل فقط برای من پیش اومده یا؟شما خیلی از رسپی تعریف نوشته بودید.من هم همه موارد رو دقیق دقیق رعایت کردم اما بیشتر موادم هدر رفت.توضیحتون چیه؟سپاس.

Benyamin said...

سلام ... شرمنده اگر دیر جواب میدم.
تمام این مشکلات به میزان دمای روغن برمیگرده.
همونطور که خودتون هم گفتید 20 تای اول خوب بوده .. پس مشکل از مایع نیست.
اگر نمی چسبه برای اینه که روغن سرده .
اگر وقتی قالب رو توی خمیر میزنید و بالا نمیاد یعنی قالبتون خیلی داغ شده .
طبق تجربه درست میشه.. ناراحت نباشید .

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...