RSS

به وبلاگ شیرینی پزی من خوش اومدید. امیدوارم بتونیم چیزهای زیادی از هم یاد بگیریم.نظر یادتون نره

image hosted by free picture hosting at www.iranxm.com

نان برنجی




پودر قند ----- 200 گرم
روغن جامد ------ 250 گرم
تخم مرغ ------ 2 عدد
گلاب ------ 1/4 لیوان
آرد برنج ------- 500 گرم
هل ساییده ------ 1 قاشق مربا خوری

طرز تهیه 
پودر قند رو با روغن هم میزنیم (حدود 10 دقیقه)ه
تخم مرغ ها رو اضافه میکنیم تا خمیر نرمی بدست آید
هل را اضافه میکنیم
گلاب رو اضافه میکنیم 
و در نهایت کم کم آرد برنج رو اضافه میکنیم
با دست گلوله های کوچکی درست میکنیم و در سینی قرار میدهیم (کاغذ روغنی فراموش نشه)ه
با مهر های مخصوص روی شیرینی ها نقش می زنیم
روش تخم شربتی یا همون تخم خرفه می پاشیم
درون فر با حرارت 175 درجه به مدت 15 تا 20 دقیقه قرار میدهیم

نکته ها و تجربه ها

من با نصف این مواد درست کردم و کلی نون برنجی شد

سعی کنید ارد برنجتون رو خودتون درست کنید. چرا؟ چون ارد برنج های بیرون هم گرونه هم بوی کهنگی میده.چجوری درست کنیم؟ برنج رو از شب قبل می خیسونید. صبح برنج رو توی صافی میریزید تا آبش گرفته بشه..بعد روی یک پارچه می ریزید به مدت ده دقیقه پشت پنجره میزارید تا نم چین بشه (کاملا نباید خشک بشه..چون اگه کاملا خشک بشه دیگه نمیشه کاملا پودرش کرد) بعد اسیابش میکنید بعد الک میکنید..بعد دوباره اسیاب میکنید و بعد دوباره الک میکنید .. به همین سادگی..ه

روغن جامد..یعنی روغن قنادی.یعنی روغن پنجاه ..یعنی روغن صاف یعنی روغنی که گلوله گلوله نباشه..این نوع روغن رو میتونید از لوازم قنادی ها تهیه کنید.من 1 کارتون 16 کیلویی با مارک لادن خریدم.روغن های دیگه هم هست مثل روغن 44 و روغن 10 ولی شما همون روغن 50 رو بخرید

ابتدای کار روغن جامد رو برای 1 دقیقه با همزن بزنید.و بعد پودر قند رو اضافه کنید..همزدن زیاد و به اندازه کافی روغن و پودر قند همیشه برای شیرینی های سنتی لازمه پس تنبلی نکنید

من در نهایت از اسپری زعفران استفاده کردم هم برای رنگ هم برای طعم..چیز خوبیه شما هم استفاده کنید

وقتی شیرینی ها رو از فر دراوردید باید صبر کنید تا خنک بشه ..وگرنه پودر میشه پس عجله نکنید

نکته مهم که داشت یادم میرفت.خمیرتون نباید شل باشد..باید راحت توی دست گلوله بشه..و بهتره خمیر رو شب درست کنید و توی ظرفی که روی اون با سلفون پوشیده شده تا صبح نگه دارید و صبح توی سینی بزارید.اگر وقت نداشتید و نمی تونستید صبر کنید بعد از اینکه خمیرتون رو گلوله کردید 20 دقیقه بزارید توی سینی بمونه بعد شروع کنید به مهر زدن.ه

اگر ادم خوش شانسی هستید و فرتون فن داره و ایرانی نیست 5 دقیقه ی اخر فن فرتون رو روشن کنید که روی شیرینی ها هم طلایی بشه

اگر بعد از اینکه شیرینی رو از توی فر بیرون اوردید طرح مهر از بین رفته بود یعنی اینکه خمیرتون شل بوده.
پس توقع نداشته باشید دفعه اول بدون نقص از اب در بیاد. شیرینی پزی یعنی تجربه


خب این دستوری بود که من بلد بود..اگر چیز بهتری بلد هستید و یا نکته ای رو من جا انداختم خوشحال میشم با من در میون بزارید


خب این هم از اولین پست این وبلاگ..خیلی با خودم کلنجار رفتم که ایا وبلاگ بزنم یا نه..!!ولی خب بالاخره جرات به خرج دادم و قبل از امتحانات پایان ترم این کار رو انجام دادم.
یکی از مزیت های وبلاگ نویسی اینه که دستوراتون مرتب و دسته بندی میشه..و مثل دستورهای من کف اتاق پخش نمیشه
در ضمن بقیه هم میتونن استفاده کنن
و حتما کسایی که از شما بهتر و بیشتر میدونن اطلاعاتشون رو با شما تقسیم میکنن



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

10 comments:

Shadi said...

وای آفرین بنیامین! آفرین آفرین آفرین که وبلاگ زدی! خیلی خیلی کار خوبی کردی من الان پنج ماهه میخوام وبلاگ بزنم ولی خب تمبلی تو خونمه! :دی
موفق باشه ایشالا:)

Unknown said...

سلام بنیامین جان.

به‌‌ به‌‌! منزل جدید مبارک. دستت درد نکنه. خیلی‌ هم تبریک میگم واسه وبلاگت. امیدوارم هر روز موفقتر بشی‌. بنیامین جان منم لطیفه درستیدم. واقعا لطیفن. نمیدونم تبریز رفتین یا نه. اگه گذارتون افتاد اون ورا لطیفه و پفک گردویی قنادی پرواز رو امتحان کنین. من خیلی‌ سعی کردم مثل مال اونا در بیارم، ولی‌ مال اونا یه چیز دیگس.

به هر حال دستتون درد نکنه.‌ good luck.

Unknown said...

واااا اشتباهی تو نون برنجی در مورد لطیفه حرف زدم.‌ها ها ها! حالا شما ببخشید. در حال آشپزی آدم کامنت بذاره همین میشه. ببخشین شما.

Unknown said...

راستی‌ بنیامین جان مرسی‌ از توضیحت در مورد روغن قنادی. چون میخواستم سوال کنم در موردشون. که خودت زحمت کشیدی. می‌شه بگی‌ این شماره‌ها چه فرقی‌ با هم دارن؟ اصلاً چرا شماره دارن اینا؟ از چی‌ درست شدن؟ قدیما اینا رو نداشتن کره یا روغن حیوانی‌ میزدند؟ خیلی‌ سوال شد. می‌بخشی. خیلی‌ ممنون.

Benyamin said...

ماهان جان راستش رو بخوای خودم هم اطلاعات انچنانی ندارم.
اما اون چیزهایی رو که می دونم میگم.

روغن های نباتی از استخراج روغن دانه های روغنی مانند سویا افتابگردانپنبه دانه ذرت پالم هسته پالم نارگیل کنجد و سایر دانه ها به وجود می اید. روغن های نباتی پس از استخراج تصفیه شده و بهد به مصرف خوراکی می رسند. تصفیه روغن شامل مراحل خنثی سازی شستشو و جداسازی صمغ ها بی بوکردن بی رنگ کردن و هیدروژناسیون می باشد. هیدروژناسیون روغن ها موجب اشباع شدن اسیدهای چرب غیر اشباع شده که در این صورت مقاومت روغن در مقابل اکسید شدن افزایش یافته و روغن مایع به روغن جامد تبدیل میگردد.

روغن صاف
چنانچه روغن هیدروژنه دارای بافت یکدست و یکنواختی باشد به ان روغن صاف میگویند و در اثر سرد کردن سریع روغن هیدروژنه بدست میاید

و اینکه روغن 44 رو برای هزارلا استفاده میکنن چون سفت تره
و روغن 50 رو برای شیرینی ها

Unknown said...

tnx, kheyli jaaleb bood, benyaamin jaan. dastet dard nakoneh.

Sara said...

ba salam va khaste nabashid.vaghean website mofidi darid :) mamnoon azinke vaght mizarid.
ye soal raje be hamin shirini dashtam,oonam inke mishe bejaye roghane jamed az kare estefade kard? akhe man Iran zendegi nemikonam va moteassefane dastresi be roghane jamed ham nadaram.
mamnoon.

Benyamin said...

سلام سارا جان لطف داری
راستش من با کره درست نکردم و فکر هم نمی کنم اصلا با کره بشه درست کرد... جواب نمیده.

فکر کنم بتونید از Crisco
استفاده کنید..

اما بهتر از اون اینه که برید به یک قنادی ایرانی و اونجا سوال کنید

شرمنده که نمی تونم کمک زیادی بکنم

Sara said...

آهان...ممنون از راهنماییتون.به خاطر این شیرینی هم که شده باید برم دنبال قنادی ایرانی
مرسی که جواب دادید :)

Sara said...

سلام. بلاخره روغن جامد پیدا کردم و تونستم این شیرینی خوشمزه رو درست کنم.خییییییلی ممنون از شما و این دستور عالی.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...