RSS

به وبلاگ شیرینی پزی من خوش اومدید. امیدوارم بتونیم چیزهای زیادی از هم یاد بگیریم.نظر یادتون نره

image hosted by free picture hosting at www.iranxm.com

لطیفه







اول می خواستم از دستورهایی که توی اموزشگاه یاد گرفت شروع کنم .. اما این دستور ها تا دلتون بخواد ایراد دارن .. و تقریبا اکثر دستورها درست از اب در نمیاد.
بهر حال من لطیفه رو با دستور خودم درست میکنم .. البته با دستوری که توی اموزشگاه یاد گرفتم زیاد فرق نمیکنه فقط دقیق تر و حرفه ای تره.! ضمن اینکه بوی تخم مرغ هم نمیده.
من شنیدم که می گن لطیفه درست کردن سخته .. اما من میگم یکی از آسون ترین شیرینی هاست
حتی با فر داغون و روانیه من هم خوب در میاد .. خودم و خانواده که شدیدا راضی هستیم.

مواد لازم

آرد ------ ½ پیمانه
زرده تخم مرغ ------ 3 عدد
پودر شکر -------- 2 قاشق غذاخوری
وانیل ----- کمی
سفیده تخم مرغ -------- 3 عدد
کرم تارتار -------- 8/1 قاشق چایخوری
پودر شکر -------- 3 قاشق غذاخوری
پودر قند به اندازه کافی برای روی شیرینی ها

طرز تهیه :
اول سفیده های تخم مرغ رو با دور تند همزن میزنیم بعد از 1 دقیقه کرم تارتار رو اضافه میکنیم.
به همزدن ادامه میدیم  و کم کم 3 قاشق پودر شکر رو اضافه میکنیم. تا کاملا سفت بشه و از ظرف نریزه.
حالا ظرف سفیده ها رو میزاریم توی یخچال.
توی یک ظرف دیگه زرده های تخم مرغ + پودر شکر و وانیل رو به مدت 3 دقیقه می زنیم تا کرم رنگ و غلیظ بشه.
حالا سفیده ها رو به مخلوط زرده ها اضافه میکنیم و با لیسه به ارامی مخلوط میکنیم.
در نهایت ارد رو کم کم اضافه میکنیم . بهتره ارد رو الک کنید.
توی سینی کاغذ روغنی میزارید و با ماسوره بصورت یک گردالی به قطر 2 سانت می ریزیم.
حالا پودر قند رو به ارامی روی شیرینی ها الک میکنیم. این کار لازم و واجبه..
به مدت 8 تا 10 دقیقه توی فر که از قبل گرم شده با حرارت 175 درجه قرار میدیم.


نکته ها و تجربه ها :
توی دستور اصلی نوشته که اول زرده ها رو هم میزنیم.. احتمالا این رو برای این میگن که اگر اول سفیده ها رو هم بزنید ممکنه تا شما زرده ها رو میزنید سفیده ها اب بندازه .. ! اما خب من برعکس عمل میکنم چون حوصله ندارم بعد از همزدن زرده ها همزن رو دوباره بشورم.. پس اول سفیده ها رو هم میزنم و بعد میزارمش توی یخچال ... مشکلی هم پیش نمیاد.
نحوه ی مخلوط کردن سفیده توی زرده ها مهمه... نباید هم بزنید باید مخلوط کنید..و به ارامی.. در اصلاح به این کار میگنFold  کردن. یعنی اینکه با لیسک مایع رو از زیر به رو بیارید و به این صورت به ارامی مایع رو مخلوط کنید.


آرد رو هم به آرامی مخلوط میکنید... !
و اما در مورد پودر قند .. توی کارگاه قنادی این کار رو می کنن که اول توی یک سینی پودر قند میریزن و بعد کاغذ رو به همراه لطیفه ها توی پودر قند میزنن.. متوجه شدید چجوری؟ نه !؟ اوکی خودم هم نفهمیدم. یعنی اول روی کاغذ خمیر رو با ماسوره میریزن. بعد کاغد رو برمیدارن و توی سنی پودر قند ها
می زنن.. طوری که روی لطیفه ها توی پودر قند ها بخوابه.. ! اما من تا حالا ریسک نکردم و ترجیح میدم
خیلی مرتب و مودبانه پودر قند رو روی لطیفه ها الک کنم.


نحوه ی درست کردن خامه ی فرم گرفته رو هم بهتون یاد میدم.. توی پست های بعد .
اگر نکته ای هست که من نگفتم یاداوری کنید و به من هم یاد بدید لطفا..


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

10 comments:

Shadi said...

توی پستی که میخوای برای خامه فرم گرفته بذاری میشه بگی با پودر خامه هم چطور باید کار کرد؟

Benyamin said...

شادی جان حتما..

Anonymous said...

مبارک باشه آقا بنیامین .. wish you the best .
Mina ( minji )

Anonymous said...

مبارك باشه اقا بنيامين
واقعا راست ميكي دستوراي خودمون بهتر از دستوراي اموزشكاهاست سعي ميكنم دستور شما رو امتحان كنم دلم خيلي تيراميسو ميخواد و ميخوام بجاي ليدي فينكر اينو جايكزين كنم
مرجان

Anonymous said...

اقا بنیامین مبارک باشه
خیلی خوبه این وب پیج رو از دستورات شیرینی پزیتون راه انداختید البته تو اشپز ان لاین هم همیشه توضیحات خوب و کاملی می دید اما اینجا همه چیز منظم تره و مثل اونجا پاک نمی شه
mary61

sanaz said...

با سلام و تشكر از وبلاگ خوبتون .خواستم در خواست كنم از شما اگر براتون مقدور هست طرز تهيه راحت الحلقوم را بگذارد. چند باري امتحان كردم ولي موفق نشدم . با تشكر

Anonymous said...

ba Salam mishe befarmayeid podre TARTAR be English chy mishe chon man iran nistam manon misham ,va mer30 az dastor hay va nokte haye rizi ke kamtar kesi be oon eshare mikone movfagh bashid

zeinab said...

kheili moteshakeram doste azizo tazeye man.montazere axaye ashpazim bashin.koli az recipehatono mikham dorost konam.pirozo payande bashin.

Benyamin said...

Sallam dooste aziz sharmande agar kheyli dir javab midam.
Tar Tar dar english hamoon "Cream of Tar Tar" hastesh

سارینا said...

میشه تارتار نزد ؟من ندارم جاییم که هستم در دسترسم نیست

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...